X
تبلیغات
پایان نامه تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران ...

دانلود تحقیق و پایان نامه

پایان نامه ها و مقاله ها ارشد -حقوق -عمران -رواشناسی-مدیریت -حسابداری-الهیات

پایان نامه تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران ...

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

دانشکده مدیریت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

مدیریت بازرگانی

گرایش تحول

عنوان:

تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران

استاد مشاور:

دکتر مهدی یزدان شناس

                 زمستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست                                                                                               عنوان                                                                                                  شماره صفحه    

فصل اول : کلیات تحقیق.............................................................................................................................................................................................................2

1-1) مقدمه..............................................................................................................................................................................................................................................................3

1-2) بیان مسئله..................................................................................................................................................................................................................................................4

1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................................................................................6

1-4) سؤالات تحقیق....................................................................................................................................................................................................................................8

1-5) اهداف تحقیق.......................................................................................................................................................................................................................................8

1-6) فرضیات تحقیق..................................................................................................................................................................................................................................9

1-7) متغیر های تحقیق.............................................................................................................................................................................................................................9

1-8) مدل مفهومی تحقیق....................................................................................................................................................................................................................10

1-9) قلمرو تحقیق.......................................................................................................................................................................................................................................11

1-10) محدودیت های تحقیق........................................................................................................................................................................................................11

1-11) مفاهیم و واژگان کلیدی تحقیق.................................................................................................................................................................................11

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................................14

بخش اول : شخصیت

2-1) مقدمه............................................................................................................................................................................................................................................................15

2-2) تعاریف شخصیت..........................................................................................................................................................................................................................16

2-3) تاریخچه ظهور و پیدایش شخصیت.........................................................................................................................................................................18

2-4) مفروضات در مورد ماهیت شخصیت.....................................................................................................................................................................20

2-5) شکل گیری شخصیت...............................................................................................................................................................................................................21

2-6) نظریه های شخصیت..................................................................................................................................................................................................................22

 

بخش دوم : مدل پنج عاملی شخصیت Big-5

2-7) پیدایش مدل پنج عاملی در ساخت شخصیت و تحلیل آن..............................................................................................................26

2-8) مروری بر تاریخچه مدل پنج عاملی..........................................................................................................................................................................26                                                                   

2-9) مدل پنج عاملی ، یک تئوری هماهنگ شده بزرگ برای شخصیت........................................................................................29

2-10) ادبیات اخیر در مورد مدل پنج عاملی.................................................................................................................................................................30

2-11) مدل پنج عاملی مک کری و کاستا.........................................................................................................................................................................31

2-12) مدل پنج عاملی در فرهنگ های مختلف........................................................................................................................................................33

2-13) تعیین میزان اهمیت مدل Big-5...............................................................................................................................................................................34

2-14) پایه های تجربی ومفهومی نظریه پنج عاملی..............................................................................................................................................36

2-15) نظریه صفات و مدل پنج عاملی...............................................................................................................................................................................36

2-16) ریز فهرست 5 عامل شخصیتی..................................................................................................................................................................................38

2-16-1) گشودگی نسبت به تجربه........................................................................................................................................................................................38                                                              2-16-2) وظیفه شناسی (باوجدانی)......................................................................................................................................................................................39                                                      2-16-3)  روان رنجوری....................................................................................................................................................................................................................40                                                                                 2-16-4) برون گرایی.............................................................................................................................................................................................................................40                                                              2-16-5) تطابق پذیری (سازگاری).........................................................................................................................................................................................41                                                         2-17) شخصیت  Big-5و فرهنگ ملی...............................................................................................................................................................................42              2-18) کاستی ها و انتقادات مدل Big-5........................................................................................................................................................................43   بخش سوم : سبک های مدیریتی                                                                                                                                                                                          2-19) سبک های مدیریت................................................................................................................................................................................................................44                                              2-20) سیری در نظریات سبک‎های مدیریتی...............................................................................................................................................................46                                        2-20-1) نظریات خصوصیات ذاتی مدیر.......................................................................................................................................................................46                                        2-20-2) نظریات رفتاری مدیریت.........................................................................................................................................................................................46                                               2-20-2-1) مطالعات دانشگاه اوهایو...................................................................................................................................................................................47                                                      2-20-2-2) مطالعات دانشگاه میشیگان.............................................................................................................................................................................47

2-20-2-3) مطالعات لیکرت......................................................................................................................................................................................................48

2-20-2-4) مطالعات بلیک و موتون.................................................................................................................................................................................50

2-20-2-5) نظریات موقعیتی و اقتضایی......................................................................................................................................................................51

2-20-26-) نظریه مدیریت فرهمند.....................................................................................................................................................................................54    2-20-2-7) نظریه مدیریت ممتاز..........................................................................................................................................................................................55    2-20-2-8) نظریه مدیریت تیمی...........................................................................................................................................................................................56    2-20-2-9) نظریه مدیریت خدمتگزار.............................................................................................................................................................................57   2-20-2-10) نظریه مدیریت تحول آفرین..................................................................................................................................................................57   بخش چهارم : مدیریت مشارکتی

2-21) زمینه پیدایش اندیشه مشارکت...............................................................................................................................................................................59                2-22) فلسفه مشارکت.......................................................................................................................................................................................................................60      2-23) مبنای نظری مشارکت.......................................................................................................................................................................................................60    2-23-1) تقسیم بندی از نوع اول..........................................................................................................................................................................................61             2-23-2) تقسیم بندی نوع دوم.................................................................................................................................................................................................64                                                                                                                                                                                                                                                       

2-24) مفهوم مشارکت........................................................................................................................................................................................................................56     2-25) انواع مشارکت...........................................................................................................................................................................................................................67     

2-26) پیش نیازهای مشارکت....................................................................................................................................................................................................68     2-27) سطوح مشارکت......................................................................................................................................................................................................................69     2-28) مبانی فکری مشارکت.......................................................................................................................................................................................................71                                                                                                                                                                                                          

2-29) اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان............................................................................................................................................................71

2-30) ارزشهای بنیادی مشارکت و نتایج آن.............................................................................................................................................................72

2-31) درجه مشارکت........................................................................................................................................................................................................................72       

2-32) پیامدهای مشارکت..............................................................................................................................................................................................................73

2-33) موانع مشارکت.........................................................................................................................................................................................................................74

2-34 ) دلایل عدم مشارکت کارکنان.................................................................................................................................................................................76

2-35) سیر تکوین مدیریت مشارکتی...............................................................................................................................................................................76

2-36) مفهوم مدیریت مشارکتی.............................................................................................................................................................................................77                                                                                     

2-37) اهداف مدیریت مشارکتی...........................................................................................................................................................................................79       2-38) پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی......................................................................................................................................................80      2-39) ویژگی های نظام مدیریت مشارکتی..............................................................................................................................................................81      2-40) برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی................................................................................................................................................................81       2-41) نتایج و آثار ایجاد نظام مدیریت مشارکتی...............................................................................................................................................81       2-42) مدیریت مشارکتی درایران.........................................................................................................................................................................................82      2-43) پیش فرضهای نادرست در مورد مشارکت کارکنان.......................................................................................................................87        2-44) منتقدین مدیریت مشارکتی.......................................................................................................................................................................................89       بخش پنجم : پیشینه تحقیق                                                                         

2-45) پیشینه شخصیت بر اساس مدل پنج عاملی Big-5  .................................................................................................................09                                                                                                                                                    

2-46) پیشینه سبک های مدیریتی......................................................................................................................................................................................95 

بخش ششم : معرفی سازمان های مورد بررسی تحقیق

2-48) سازمان مخابرات.................................................................................................................................................................................................................97       2-49) اداره کل پست.....................................................................................................................................................................................................................100    فصل سوم: روش شناسی تحقیق........................................................................................................................................................................104

3-1) مقدمه................................................................................................................................................................................................................................................105

3-2) نوع تحقیق...................................................................................................................................................................................................................................105             3-3) روش تحقیق.............................................................................................................................................................................................................................106 

3-4) متغیرهای تحقیق...................................................................................................................................................................................................................106             3-5) جامعه آماری ...........................................................................................................................................................................................................................106

3-6) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری......................................................................................................................................................................106

3-7) ابزار جمع آوری اطلاعات.........................................................................................................................................................................................107

3-8) ابزار اندازه گیری تحقیق..............................................................................................................................................................................................110       3-9)روایی و پایایی ابزار پژوهش....................................................................................................................................................................................111       3-10) شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات..........................................................................................................................................................115                                                                                                                                                                                                                                                                                       فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................................................................117

4-1) مقدمه...............................................................................................................................................................................................................................................118

4-2) نتایج توصیفی.........................................................................................................................................................................................................................118

4-3) تجزیه و تحلیل استنباطی..........................................................................................................................................................................................121

4-3-1) شرکت مخابرات.........................................................................................................................................................................................................121           4-3-1-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق..................................................................................................................................................................122       4-3-1-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق....................................................................................................................................................126

4-3-2) اداره کل پست..............................................................................................................................................................................................................127       4-3-2-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق..................................................................................................................................................................128

4-3-2-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق....................................................................................................................................................132

4-3-3) آزمون T-student                                                                                           1-3-3-4) مربوط به سازمان مخابرات.........................................................................................................................................................................133               4-3-3-2) مربوط به اداره کل پست...........................................................................................................................................................................134        4-3-4) آزمون فریدمن   

4-3-4-1) سازمان مخابرات................................................................................................................................................................................................134                4-3-4-2) اداره کل پست......................................................................................................................................................................................................135                                                                                                                                                    

فصل پنجم :  تحلیل نتایج و پیشنهادات..............................................................................................................................................137

5-1  مقدمه..............................................................................................................................................................................................................................................138 

5-2) نتایج تحقیق............................................................................................................................................................................................................................138       5-2-1) نتایج حاصل از ویژگی های جمعیت شناختی.........................................................................................................................138

5-2-2) نتایج حاصل از فرضیات تحقیق...............................................................................................................................................................139             5-2-3) نتایج حاصل از آزمون استنباطی ؛ آزمون T استیودنت....................................................................................................142                    5-2-4) نتایج حاصل از آزمون فریدمن...................................................................................................................................................................142        5-3) پیشنهادات تحقیق...............................................................................................................................................................................................................143       5-3-1) پیشنهادات به مدیران سازمان ها...............................................................................................................................................................143

5-4) پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی............................................................................................................................................................144       5-5) محدودیت های اجرایی و علمی تحقیق..................................................................................................................................................145      

پیوست ها

نظرسنجی خبرگان.............................................................................................................................................................................................................................148

پرسشنامه پنج عامل شخصیت.............................................................................................................................................................................................149

پرسشنامه ادراک سبک مدیریت مشارکتی..............................................................................................................................................................151

فهرست منابع فارسی.....................................................................................................................................................................................................................152

فهرست منابع انگلیسی................................................................................................................................................................................................................155

چکیده انگلیسی .................................................................................................................................................................................................................................156          صفحه عنوان به انگلیسی..........................................................................................................................................................................................................157

چکیده

تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در سازمان های مخابرات (394 پرسنل) و اداره کل پست (246 پرسنل) استان قم می پردازد. شکل گیری این تحقیق بر اساس این مساله بود که " آیا کارکنانی که تیپ شخصیتی آنان بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) است ادراک مشارکتی نسبت به سبک مدیریتی مدیران خود را در سازمان دارند ؟" و وضعیت موجود در سازمان های مذبور در خصوص این مساله به چه صورت است . به این منظور ، برای این موضوع به مولفه های مرتبط با این سیستم پرداخته شد ، که بعد از بررسی عوامل و مدل های مختلف ، مدل پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا که شامل ابعاد روان رنجوری ، برون گرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به پذیرش تجربیات دیگران است انتخاب شد. همچنین برای بررسی ادراک کارکنان از سبک مدیریتی مدیران ، از پرسشنامه مدیریت مشارکتی استفاده گردید. پرسشنامه پنج عاملی شخصیت به عنوان متغیر مستقل شامل 25 سوال و ادراک نسبت به سبک مدیریتی مدیران به عنوان متغیر وابسته شامل 10 سوال می باشد.  با توجه به جامعه آماری 640 نفره تحقیق ، برای تعیین حجم نمونه ، با استفاده از جدول مورگان تعداد 240 نفر انتخاب شدند که بر اساس نمونه گیری تصادفی تعداد 147 پرسشنامه در سازمان مخابرات و 93 پرسشنامه هم در اداره کل پست توزیع گشت . بر اساس مدل فرضیات تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی می باشد . نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین شخصیت کارکنان و ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در هر دو سازمان ارتباط وجود داشت . فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت برون گرایی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان تایید گشت. فرضیه فرعی دوم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت تطابق پذیری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در سازمان مخابرات تایید و در اداره کل پست رد گشت .فرضیه فرعی سوم تحقیق مبنی بر رابطه بین ویژگی وظیفه شناسی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در اداره کل پست مورد تایید و در سازمان مخابرات رد گشت . فرضیه فرعی چهارم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت روان رنجوری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان رد شد . و فرضیه فرعی پنجم تحقیق مبنی بر رابطه بین شخصیت گشوده نسبت به پذیرش تجربیات کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان مورد تایید واقع شد.                                                                                                                                        واژگان کلیدی : شخصیت[1] ، مدل پنج عاملی شخصیت[2] ، سبکهای مدیریتی[3]                                      

در این فصل شمایی کلی از تحقیق ارائه می شود. بدین صورت که ابتدا مقدمه و مساله مطرح شده در تحقیق بیان می شود. سپس اهمیت و ضرورت بحث ، در خصوص موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن فرضیات تحقیق و همچنین اهداف تحقیق بر شمرده می شوند. در ادامه بطور خلاصه محدودیت های موجود در این تحقیق ، قلمرو و جامعه تحقیق توضیح داده خواهد شد. در پایان هم تعریف کوتاهی از واژگان تحقیق ارائه می شود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               1-1) مقدمه                                                                                                                   مدیریت یکی از فرایندهای اصلی هر سازمان محسوب می گردد و بهر ه وری سازمان متکی به شیوه های مدیریتی مدیران آن متکی است . مطالعات متعدد حاکی از آنند که هر سازمان برای نیل به اهداف ، شیوه خاصی از مدیریت را لازم دارد . همچنین نتایج حاصل از بررسی خصوصیات شخصیتی افراد حاکی از آنند که رفتار به منشا و خصلت های شخصیتی آنان بستگی دارد. لذا ویژگی های شخصیتی افراد ، زمینه ساز رفتارهای آنان می باشند . در این میان رفتارهای مدیران در محیط سازمانی بر سیر تحول ، پویایی و شکوفایی سازمان تاثیر دارند و خشنودی و ناخوشنودی کارکنان سازمان بستگی زیادی به رفتار مدیران آنها دارد ( شکرکن ،1370،ص43 ).                                                                                                                                                                           همه مدیران به حکم آنکه مدیرند ، به یک شیوه عمل نمی کنند . مانند سایرافراد جامعه تفاوت های فردی ، استعدادها ، انگیزه ها ، رغبت ها و تمایلات مخصوص به خود دارند و از انگیزش ، دانش و نظام ارزشی متفاوتی برخوردارند. این تفاوت ها، گرچه به ظاهر ممکن است جزئی باشند ، هنگامیکه از فرایندهای واسطه شناختی افراد عبور می کنند ، به تفاوت های بسیار بزرگ و نتایج رفتاری کاملا متفاوت می انجامند . چنین تفاوت هایی عمدتا از تفاوت های ناشی از شخصیت هریک از افراد سرچشمه می گیرند . تفاوت های افراد بر پایه شخصیت می تواند منبع توسعه خلاقیت و یا ریشه تعارض ، ناکامی و مشکلات اجتناب ناپذیر سازمانی باشد . مشکلات اجتناب ناپذیر تفاوت های فردی در سازمان ، خود را بصورت تناقضات مهم در زندگی سازمانی هویدا می سازد . یکی از این تناقضات ، توازن بین شخصیت ، نیازها و اهداف فردی با سبک اجرایی مدیریت مدیران در سازمان ها می باشد. یکی از مدل های معروف شخصیت به نام مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) رابرت مک کری[4] ، پل کاستا[5] (1997) که حدود دو دهه از ظهور آن می گذرد، شخصیت افراد را به پنج بعد روان رنجوری[6] (N)، برون گرایی[7] (E) ، وظیفه شناسی[8] (C)، تطابق پذیری[9] (A) و گشودگی نسبت به پذیرش تجربه[10] (O) تقسیم می کند.  هر یک از افراد بر حسب ویژگی شخصیتی خود طبق این مدل می توانند نگرش و گرایش خاصی نسبت به سبک مدیریتی مدیرانشان در سازمان داشته باشند.                                                                                                                                                        1-2) بیان مساله                                                                                                              سان تزو[11] در کتاب هنر جنگ[12] خود مطرح می دارد که اگر شما خود و دیگران را بشناسید ، حتی در صدها جنگ در مخاطره نخواهید بود. اگر شما دیگران را نشناسید اما خودتان را بشناسید ، یک طرف را باخته و طرف دیگر را خواهید برد. اما اگر شما ، نه دیگران و نه خودتان را بشناسید ، در هر جنگی در مخاطره خواهید بود. یک مدیر برای برنده شدن ، نیاز دارد بداند که کارمندان او چه چیز نیاز دارند و او در عوض چه چیزی می تواند برای آنها فراهم آورد. (Moy&Lam,2004,p.521)                                                                                                                  سازمان های اداری درگیر مسائل و مشکلات فراوانی هستند . بعضی از این دشواری ها از طریق بکارگیری فنون مدیریت قابل حل است و برخی دیگر که با جنبه های انسانی سر و کار دارد به آسانی حل شدنی نیست . جنبه های انسانی بیشتر به بررسی و شناخت رفتار افراد درون سازمان تاکید دارد . مطالعه علوم رفتاری در سازمان ها جستجویی برای یافتن پاسخ به سوالات پیچیده درباره طبیعت انسان و ابعاد متفاوت وجودی وی است. (متقی و بهشتی فر ،1385، ص 90)                                                                                                                                                                             شخصیت یکی از عوامل مهمی است که برعمل و رفتار کارکنان تاثیر می گذارد و این تاثیرگذاری در نهایت بر تصمیمات مدیریت و رفتار سازمانی آنان موثر خواهد بود (نادریان جهرومی ، 1386 ، ص105) . شخصیت در راهنمایی حرفه ای و عملکرد شغلی اهمیت زیادی دارد . تنها نمی توان به استعداد و هدف آن درک ، پیش بینی و بهبود عملکرد افراد و در نهایت سازمانی است که آنها در آن کار می کنند . (Digman , 1990,p.420)                                                                             

موضوع :
برچسب ها : ,

+ نوشته شده در 1397/8/7ساعت 14:14 توسط مدیر سایت پایان نامه | تعداد بازديد :3 |

عناوين مطالب پربازدید
پژوهش(پایان نامه) : بررسی رابطه بین توسعه بازار مالی و رشد اقتصادی در ایران
بررسی موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
پایان نامه ارشد - بررسی موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
پژوهش(پایان نامه) :تاثیر نوآوری سازمانی وقابلیت های تکنولوژیکی بر عملکرد شرکت -پایان نامه مقطع ارشد
پایان نامه آماده: تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران
توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی
پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار درباره وردپرس چطور 61 بروزرسانی وردپرس, 5 بروزرسانی پوسته 00 دید
پایان نامه تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران ...
پایان نامه تاثیر هوش معنوی و باورهای غیرمنطقی بر توان مقابله با استرس ...
 
دیانا چت سیستم وبلاگدهی ماسیس چت | شما چت | شلوغ چت | ققنوس چت اهواز چت | خوزستان چت | قشم چت اهواز چت | خوزستان چت | اهوازی چت طراحی چت روم