X
تبلیغات
پایان نامه تاثیر فن آوری اطلاعات روی یادگیری س ...

دانلود تحقیق و پایان نامه

پایان نامه ها و مقاله ها ارشد -حقوق -عمران -رواشناسی-مدیریت -حسابداری-الهیات

پایان نامه تاثیر فن آوری اطلاعات روی یادگیری س ...

  دانشکده مدیریت و اقتصاد

گروه مدیریت و اقتصاد

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته

مدیریت دولتی  مدیریت تحول

عنوان

تاثیر فن آوری اطلاعات روی یادگیری سازمانی شرکتهای متوسط و کوچک شهر کرمان

استاد مشاور:

سرکار خانم دکتر سلیمانی

تابستان1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

هدف از این   پایان نامه   بررسی تاثیر فن آوری   اطلاعات   روی یادگیری   سازمانی، قابلیتهای  متمایز فنی  و عملکرد ادراک شده شرکتهای کوچک و متوسط شهر کرمان بوده است. در این راستا پرسشنامه بر اساس ادبیات علمی  تدوین و برای جمع آوری داده ها بین 130 شرکت نمونه توزیع شد.برای تجزیه و تحلیل داد ها بر اساس  تحلیل همبستگی،تحلیل عاملی و تجزیه و تحلیل رگرسیون از نرم افزار اس پی اس اس 18 استفاده شد.

نتایج بدست آمده نشان داد که فن اوری اطلاعات بیشترین  تاثیر را به ترتیب روی یادگیری سازمانی،قابلیتهای متمایز فنی و عملکرد سازمانی ادراک شده دارد.همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل رگرسیون انجام شده معادله هر یک از متغیرها و  مدل کلی این تحقیق ارائه شدند.

اهمیت تاثیر فن آوری اطلاعات روی مولفه هایی چون یادگیری سازمانی،قابلیت های متمایز فنی و عملکرد  سازمانی در ادبیات علمی و البته به طور منفک  به خوبی مورد تائید  قرار گرفته است، با این وجود تا کنون   هیچ   تحقیقی به طور منسجم  و  یکپارچه  به بررسی  و ارزیابی  تاثیر ذکر شده در یک تحقیق جامع نپرداخته است خلائی که پایان نامه حاضر در صدد مرتفع کردن آن بوده است.

واژگان کلیدی:فن آوری اطلاعات،یادگیری سازمانی،قابلیتهای متمایز فنی،عملکرد ادراک شده،شرکتهای کوچک و متوسط.

فهرست مطالب

چکیده   و

کلیـــات   16

1-کلیات   17

مقدمه   17

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده قابلیت های متمایز فنی   17

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده عملکرد سازمانی ادراک شده   18

قابلیت های متمایز فنی به عنوان تعیین کننده های عملکرد سازمانی ادراک شده   18

فن آوری اطلاعات واهمیت آن برای توسعه قابلیت های متمایز فنی   19

فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمانی ادراک شده   19

1-2 بیان مساله پژوهشی   19

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق   20

1-4- اهداف اساسی تحقیق   21

1-5- فرضیه‌های تحقیق   21

1-6تعریف واژگان عملیاتی:   22

1-1-6فن آوری اطلاعات   22

2-1-6 یادگیری سازمانی   22

3-1-6قابلیتهای متمایز فنی   23

4-1-6 عملکرد ادراک شده   23

1-7 مباحث فصول آینده   23

2-1- مقدمه   25

2-2- شرکت‌های کوچک و متوسط   25

2-2-1 تعریف شرکت‌های کوچک و متوسط   25

2-2-2- اهمیت و نقش شرکت‌های کوچک و متوسط   27

2-2-3- مشکلات شرکت‌های کوچک و متوسط   30

2-2-4- تعریف شرکت‌های کوچک و متوسط در پژوهش حاظر   32

2-3 یادگیری سازمانی   33

یادگیری تحت محدودیتهای اعتقادی   35

2-4 سازمان یادگیرنده   38

2-5 موانع یادگیری   42

2-6- مفهوم قابلیت یادگیری سازمانی   47

2-7- تحقیقات مرتبط با قابلیت یادگیری سازمانی قبل از سال 2000 میلادی   53

2-7-1 تحقیقات استیتا   53

2-7-2 تحقیقات سنگه   54

2-7-3 تحقیقات گاروین   55

2-7-4  تحقیقات نوناکا و تاکوچی   56

2-7-5 تحقیقات نویس و همکاران   57

2-7-6 تحقیقات اسلاتر و نارور   63

2-8- تحقیقات مرتبط با قابلیت یادگیری پس از سال2000 میلادی   63

2-8-1 تحقیقات اینگلگارد و همکاران   63

2-8-1-1 خلق دانش   65

2-8-1-2 قابلیت یادگیری و تحقیق عملکرد   65

2-8-1-3 تخمین قابلیت یادگیری سازمانی   67

2-8-2 تحقیقات ویراواردنا   68

2-8-2-1 تئوری مزیت رقابتی وقابلیت یادگیری متمرکز بر بازار(ویرا واردنا2003):   68

2-8-2-2 قابلیت یادگیری متمرکز بر بازار   69

2-8-3 تحقیقات گاه و ریچاردز   70

2-8-3-1 پیشنهاداتی برای افزایش قابلیت یادگیری   73

2-8-4 تحقیقات  گومز و همکاران   75

2-8-5- تحقیقات چیوا و همکاران(2007)   78

2-9- قابلیت یادگیری سازمانی مرکب   80

2-10- عملکرد   81

2-10-1- تعریف مدیریت عملکرد   82

2-10-2- سیستمهای ارزشیابی عملکرد سنتی   83

2-10-3- سیستمهای ارزیابی عملکرد نوین   85

2-10-4- مقایسه دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد   85

2-10-5- مدلهای ارزیابی عملکرد   86

2-10-5-1- مدل سینک و تاتل   86

2-10-5-2- ماتریس عملکرد   88

2-10-5-3- هرم عملکرد   89

2-10-5-5- تحلیل ذینفعان   92

2-10-5-6- چارچوب مدوری و استیپل(2000)   93

2-11- تحقیقات انجام گرفته در زمینه ارتباط قابلیت یادگیری و عملکرد سازمان   95

-12-2قابلیت های متمایز   97

-1-12-2پیشینه تئوریک   98

-2-12-2تعریف و ایجاد قابلیت  متمایز   99

-3-12-2پیش بینی قابلیت متمایزآتی   100

-13-2فن آوری اطلاعات   100

-14-2نقش فن اوری اطلاعات در صنعت   103

-15-2برنامه ریزی منابع انسانی   104

-16-2استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان   105

-17-2مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی   106

-18-2مدیریت زنجیره تامین   107

-19-2فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین   109

-20-2مدیریت ارتباطات مشتری   109

-21-2شرح سیستم مدیریت ارتباطات مشتری   110

-2-21-2اختصاصی کردن نیاز مشتری   111

-3-21-2امکان تماس با مشتری ازطریق وسیله موردعلاقه هرکدام   111

-22-2نگاهی به نقش فناوری اطلاعات درسازمانها   111

-2-2استراتژی های فناوری اطلاعات در بخش صنایع و سازمانهای کشور(رفیعی و همکاران ،1383)   112

فصــل سـوم   114

روش تحقیـق   114

3-1- مقدمه   115

3-2- نوع و روش تحقیق   115

3-3- تحقیقات علمی‌بر اساس هدف   115

3-4- تحقیقات علمی‌بر اساس ماهیت و روش   115

3-5- جامعه آماری   116

3-6- نحوه انتخاب نمونه و حجم نمونه   116

3-6-1حجم نمونه:   117

3-6-2روشهای نمونه گیری:   118

3-7روش گردآوری داده ها   119

3-8- ابزار گردآوری اطلاعات   120

3-9- متغیرهای پژوهش   123

3-10- پایایی و روائی پرسش نامه   123

3-10-1- روایی پرسش نامه   124

3-10-2- پایایی پرسش نامه   125

3-11- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها   126

3-12بیان مساله پژوهشی   126

3-13هدف اساسی تحقیق   127

3-15فرضیه‌های تحقیق   127

3-16- خلاصه فصل   127

4-1مقدمه   129

4-2-بخش اول توصیف داده ها   129

4-2-1بررسی جنسیت پاسخ دهندگان   130

4-2-2بررسی سن پاسخ دهندگان   130

4-2-3بررسی تحصیلات پاسخ دهندگان   131

4-2-4بررسی سابقه خدمت پاسخ دهندگان   133

4-2-5بررسی تعداد و نوع شرکت‌های مورد مطالعه   134

4-3بخش دوم: تجزیه و تحلیل یافته ها ، آمار استنباطی و آزمون فرضیهها   136

4-3-1بررسی بر اساس همبستگی:   136

4-3-2فرضیه‌های تحقیق   136

4-4تحلیل عاملی   138

متغیر فن آوری اطلاعات   138

متغیر یادگیری سازمانی:   140

متغیر عملکرد ادراک شده   143

4-5خلاصه فصل   148

فصل پنجم   149

5-1- مقدمه   150

5-2خلاصه تحقیق و نتیجهگیری   151

مدل ارائه شده   156

3-5پیشنهادات   157

4-5پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق   157

5-5پیشنهادهای کاربردی   158

6-5محدودیت های تحقیق   158

7-5- خلاصه فصل   159

مقدمه

فن آوری اطلاعات برای مدیریت دانش دارای پیچیدگی های خاصی است (داون پورت و پروساک، 1998). ما در این تحقیق از مفهوم زیرساخت IT استفاده خواهیم کرد، مفهومی که این گونه تعریف شده است: قابلیت های IT که از جریان دانش در یک سازمان حمایت می کنند (گولد، مالهوترا و سگارس 2001). جریان پژوهشی مربوط به IT   و OL درصدد هدایت کاربردهای فنی هستند که از OL حمایت می کنند (روبی و همکاران، 2000). IT در فرآیند های متعدد مدیریت دانش (نظیر ایجاد دانش ) نقش دارد (علاوی و لیدنر، 2001؛ پاولفسکی، فورسلین و رین هارت، 2001). طیف وسیعی از رویه ها، ابزارها و فعالیت ها می توانند برای پشتیبانی از فرآیند ایجاد / خلق دانش مورد استفاده قرار گیرند (نوناکا، تویاما و بیوسیری، 2001).

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده قابلیت های متمایز فنی

 قابلیت های متمایز فنی، مفهوم مناسبی برای تشریح و مطالعه فرآیند نوآوری فنی محسوب می شوند و بیانگر فرآیند ایجاد دانش فنی هستند (نیتو، 2004). شرکت های نوآور آن شرکت هایی هستند که از فرآیند یادگیری مستمر برای خلق دانش فنی استفاده می کنند (نوناکا و تاکاشی، 1995). تبدیل یک فعالیت سازمانی به یک روال عادی، روشی اساسی برای ذخیره کردن دانش عملیاتی ویژه سازمانی است (نلسون و وینتر، 1982). به نظر بسانت، کافین و گیلبرت (1996)، نوآوری فنی نشان دهنده مجموعه ای از فرآیند های یادگیری است، که توسط آن شرکت ها، قابلیت های فنی متمایزی را بدست آورده و توسعه می دهند. برخی از نویسندگان همچون چاستون، بادگر وسادلر- اسمیت (a 1999) اشاره می کنند که یادگیری سازمانی، مسیری برای دست یابی به مزیت رقابتی محسوب شده و به سازمان ها برای نوآوری بیش تر و بهبود عملکردشان کمک می کند. قابلیت های متمایز از طریق فرآیند یادگیری سازمانی توسعه می یابند (لی وهمکاران، 1996).

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده عملکرد سازمانی ادراک شده

 در این تحقیق عملکرد سازمانی شامل مباحثی همچون موفقیت سازمان، عملکرد گروهی و رضایت کارکنان است(بونتیس و همکاران، 2002). بر این اساس، از معیارهای ادراکی عملکرد سازمان در سطوح فردی، گروهی و سازمانی استفاده می شود، که به بررسی این سؤال می پردازد که یادگیری تا چه اندازه ای بهینه می باشد.

رابطه بین OL (یادگیری سازمانی) و PERF (عملکرد سازمانی ادراک شده) مباحث متفاوتی را بین محققین مختلف در برداشته است(اینکپن و کروسان، 1995). برخی نویسندگان تاثیر مثبت OL روی نتایج سازمانی را گزارش کرده  اند، هرچند تفاوت های زیادی به لحاظ معنی نتایج سازمانی از دید محققین مزبور به چشم می خورد، براین اساس ما می توانیم اشاره کنیم که OL تاثیر مثبتی روی نتایج سازمانی در سطح مالی (لی وهمکاران، 1999،اسلیتر و نارور 1995)، نتایج مربوط به ذینفعان سازمانی (گو و ریچاردز، 1997، اولریچ جیک و فان گلینو، 1993)، نتایج عملیاتی، نظیر قابلیت نوآوری و بهبود بهره وری (لئونارد- بارتون، a 1992) اشاره می کنند که اگرچه یادگیری، مؤلفه اساسی هرگونه تلاشی برای بهبود عملکرد محسوب شده و مزیت رقابتی را تقویت می کند(هویدا،1386)، با این وجود افزایش هزینه مرتبط به فرآیند یادگیری می تواند به جای افزایش عملکرد سازمانی، آنرا کاهش دهد.

قابلیت های متمایز فنی به عنوان تعیین کننده های عملکرد سازمانی ادراک شده

 کولیس (1991) و لئونارد- بارتون (1992 b) از روش شناسی مطالعه موردی برای تبیین رابطه بین قابلیت های متمایز فنی و بهره وری استفاده کرده اند. مالربا و مارگو (1995) اشاره می کنند که در شرکت های فن آوری پیشرفته ایتالیایی، سطح قابلیت های فنی به طور مثبتی روی عملکرد تاثیر می گذارد. لی، لی و پنینگز (2001) نیز رابطه مثبتی را بین TDCS (قابلیت های متمایز فنی) و عملکرد مالی در شرکت های تازه تاسیس کره ای یافتند. دی کارلوس (2003) نیز رابطه مثبت اساسی را بین قابلیت های متمایز فنی و عملکرد سازمانی نشان می دهد.

فن آوری اطلاعات واهمیت آن برای توسعه قابلیت های متمایز فنی

قابلیت های متمایز فنی، شکلی از دانش فنی هستند که می توانند اینطور تعریف شوند: ترکیب منحصر بفردی از دانش ومهارت ها که امکان نوآوری های سودآور را فراهم می کنند (چیسا و باربشی،  1994). IT نیز نقش فعالانه ای را در پخش دانش و شناخت قابلیت های متمایز در سرتاسر سازمان بازی می کند (لائودو و ژانگ، 1998). لائودو و ژانگ (2001) از دیدگاه قابلیت پویا، به بررسی تاثیر IT روی توسعه انواع مختلف قابلیت های متمایز در سطح عملیاتی پرداخته و تاثیر مثبت IT روی قابلیت های متمایز را گزارش می کنند.

فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمانی ادراک شده

اهمیت راهبردی IT به عنوان منبع مزیت های رقابتی از دیدگاه های مختلفی مورد تاکید قرار گرفته است. از نقطه نظر صنعتی و براساس پارادایم ساختار- رفتار نتایج، برخی از محققین اشاره می کنند که استفاده از IT می تواند باعث بهبود مزیت رقابتی شود (فرینی وایوز، 1990 ؛ کتینگر، گروور، گوهاوسگراس 1994). با این وجود تحقیقات تجربی نیز وجود دارند که هیچ رابطه مثبتی را بین این دو متغیر گزارش نکرده اند، مثل لاومن (1994) و استراس من (1985). درمقابل دیدگاه مبتنی بر منابع از این نقطه نظر حمایت می کند که IT می تواند باعث بهبود مزیت رقابتی شود، مزیت رقابتی که ارزشمند، کمیاب، با قابلیت تقلید دشوار و غیر قابل جایگزین است


در این سایت فقط تکه ای از متن این پایان نامه درج شده
ادامه در سایت منبع :

دانلود پایان نامه

موضوع :
برچسب ها : ,

+ نوشته شده در 1397/8/7ساعت 15:32 توسط مدیر سایت پایان نامه | تعداد بازديد :3 |

عناوين مطالب پربازدید
بررسی موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
پایان نامه ارشد - بررسی موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
پژوهش(پایان نامه) : بررسی رابطه بین توسعه بازار مالی و رشد اقتصادی در ایران
پایان نامه آماده: تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران
توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی
پایان نامه تاثیر هوش معنوی و باورهای غیرمنطقی بر توان مقابله با استرس ...
پایان نامه تاثیر هوش عاطفی بر رف‍ت‍ار ش‍ه‍رون‍دی‌ س‍ازم‍ان‍ی‌ در س‍ازم‍ان‌ تامین اجتماعی ...
پایان نامه تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با ...
پایان نامه تاثیر هماهنگی استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد زنجیره تامین ...
 
دیانا چت سیستم وبلاگدهی ماسیس چت | شما چت | شلوغ چت | ققنوس چت اهواز چت | خوزستان چت | قشم چت اهواز چت | خوزستان چت | اهوازی چت طراحی چت روم